Bogsnak,  Nytårsserie

Mit bogår 2020: Forlagschefen

Juleaften er overstået, men juledagene er først lige begyndt – med knas, familiehygge og forhåbentlig lidt ekstra god tid til at fordybe sig. Derfor får du de næste syv dage frem mod det nye år et bogligt tilbageblik på året, der gik i selskab med spændende bogfolk fra alle hylder.

Få deres bud på den bedste læseoplevelse, du bør give dig selv fra i år; hvad der har præget bogåret 2020, hvad man skal man holde lidt ekstra øje med til næste år og meget mere. Her kommer første afsnit. God fornøjelse!

25. december:
Line Miller, forlagschef for oversat skønlitteratur, Politikens Forlag

Jeg stiftede bekendtskab med Lines kæmpe viden og spændende betragtninger, da jeg hørte hende som gæst i panelet i podcasten Politikens Poptillæg med Lucia Odoom, og da hun medvirkede i podcasten Tid til bøger, hvor de talte om bogen Pariseren af Isabella Hammad, som jeg holder meget af. Det afsnit kan jeg virkelig anbefale. Hun ved alverdens ting om, hvor bogverdenen bevæger sig hen, om oversat litteratur generelt og har jo altså bare über-god bogsmag. Så i dag får vi glæden af hendes bogtips og syn på året der gik:

  1. Hvad har været din bedste læseoplevelse i år?

Natalia Ginzburgs LITTLE VIRTUES. En gudesmuk, hjerteskærende novellesamling med scener fra Natalia Ginzburgs liv som ung mor i fascismens Italien. Hendes roman, FAMILIELEKSIKON, udkommer i foråret 2021 i Majse Aymo-Boots oversættelse og bliver forhåbentlig begyndelsen på mange gode Ginzburg-læseoplevelser i Danmark også. Uh, og Shirley Jacksons AMONG THE SAVAGES. De fleste kender Jackson som horrorforfatter, men hun var også skribent for flere magasiner, og dette er hendes memoir om at være forfatter og mor til fire børn. Den er så sjov og varm, og jeg elsker at læse ting der foregår i halvtredserne. Det er egentlig Olga Ravns anbefaling, men nu stjæler jeg den, for den er så god!

2. Hvordan har 2020 været som bogår – både for dig og mere generelt?

 2020 har været et besynderligt og dramatisk år i hele verden, og her er bøgernes verden ingen undtagelse. Der er blevet læst rigtig meget derude under lockdown, og jeg er glad for at vi har kunnet bidrage med noget ro og fokus mens vi som mennesker alle sammen har gennemlevet noget turbulent og traumatisk.

3. Hvilken læsetrend mener du har præget 2020 – altså hvad læser folk?

 Der bliver læst helt vildt bredt. Streamingtjenesterne gør litteraturen tilgængelig på en ny måde, og noget tyder på at vi godt kan lide at lytte til medrivende historiske dramaer og fortællinger hvor vi ved det ender godt, når vi bruger ørerne til at læse med. Læsningen er levende og har det godt, og en på overfladen måske lidt kompliceret bog som Ocean Vuongs VI ER KORTVARIGT SMUKKE PÅ JORDEN har også rørt rigtig mange læsere, så jeg synes noget tyder på at vi går efter den gode historie, og at den kan have mange former. Det er jo også sådan vi i dag tilegner os andre former for underholdning på eksempelvis Netflix og HBO; vi kan jo også godt både se SUCCESSION, SCHITT’S CREEK og BAGEDYSTEN!

4. Nu er du jo forlagschef for oversat skønlitteratur – er der et land eller en region, der virkelig rykker litterært i øjeblikket?

Der er kommet rigtig meget godt fra Sydamerika inden for de sidste ti år, heriblandt Guadalupe Nettel, Samantha Schweblin og Valeria Luiselli. Der sker også en del i Caribien, hvor en forfatter som Ayanna Gillian Lloyd fra Trinidad & Tobago snart er på vej med en ret fantastisk roman, og vi er på vej med en genudgivelse af Nobel-Storfavorit Jamaica Kincaids to centrale romaner, ANNIE JOHN og LUCY. Og så er der jo Japan, som vi nærmest ikke kan få nok af for tiden. Personligt vil jeg gerne blive klogere på litteratur fra Mellemøsten, hvor en udgivelse som Nazila Kiwis oversættelse af Parsipurs KVINDER UDEN MÆND jo har været en stor succes.

5. Hvilke litterære tendenser kommer vi til at få mere af til næste år, tror du?

Lige nu bliver der læst rigtig meget nonfiktion, og det tror jeg kommer til at fortsætte. I kølvandet på Covid19 tror jeg vi kommer til at se nogle bøger om parforhold og børneopdragelse, to ting som har fyldt en del i hjemmene under lockdown, både på godt og på ondt. Så tror jeg vi kommer til at se flere racisme/normkritiske, intersektionelle værker, efter at en bog som Reni Eddo-Lodges WHY I’M NO LONGER TALKING TO WHITE PEOPLE ABOUT RACE er fløjet af hylderne under opblomstringen af BLACK LIVES MATTER i foråret. Personligt håber jeg på at vi kan komme til at se nogle bøger på det danske marked, som kan åbne den danske debat om køn og racialiserethed ud over ”hvem gjorde det” eller ”er der racisme i Danmark”.

6. Hvilken bogudgivelse glæder du dig mest til i 2021?

Jeg har en stor roman i ærmet fra en forfatter vi alle sammen har ventet længe på skal komme med noget nyt, men det må jeg ikke dele endnu. Men udover de titler jeg har nævnt glæder jeg mig helt enormt til Lydia Sandgrens SAMLEDE VÆRKER. Hun har taget Sverige med storm og vandt blandt andet August-prisen med sin murstensroman om en forlægger midt i livet, hans to børn og deres forhold til den mor, der forlod dem sporløst. Tænk Donna Tarrt, Jeffrey Eugenides, the great American novel, bare fra Sverige! Og så er der Douglas Stuarts SHUGGIE BAIN, en hjerteknuser af en fortælling om drengen Shuggie og hans alkoholiserede mor i Thatcher-tidens Skotland. Stuart vandt Booker-prisen for bogen, hvilket er utrolig velfortjent.

Jeg ser bøger som en form for medicin. De giver energi, får mig ned i gear og giver mig lyst til at opdage og opleve endnu mere af verden. Her på bloggen deler jeg min læseglæde med jer i form af anmeldelser, lister, anbefalinger og tanker om bøger og læsning. Jeg er hverken lærer, boghandler eller bibliotekar - men jeg læser en masse bøger, som jeg elsker at snakke med andre om, og jeg håber at kunne inspirere andre til at få læst lidt mere. Bare et kapitel om dagen.