1. Er du klar til iværksætter livsstilen?
Hvis du i øjeblikket er ansat i et andet firma, er det en livsstilsændring at starte dit eget som iværksætter. Begå ikke den fejl at tro, det er en måde, hvorpå du kan blive hurtigt rig eller undslippe alle dine problemer. Det er hårdt arbejde at starte en virksomhed, det kræver masser af beslutsomhed og indlæring, og det er først på lang sigt, det betaler sig. Se ærligt på dig selv, før du springer ud i det.
2. Er der kunder med et virkeligt behov og penge?
Din egen overbevisning om, at hvis du elsker ideen, vil alle elske løsningen, er nødvendig, men ikke tilstrækkelig. Kunder vil måske godt kunne “lide” et produkt, men generelt vil de kun betale for ting, de “har brug for,” fysisk eller følelsesmæssigt. Eller det kan være at de mennesker, der virkelig har brug for produktet, ikke har penge. Tal med eksperter på området (kokke, madlavningsentusiaster) og find ud af, om der er skjulte krav eller udfordringer.
3. Er markedsmulighederne omfattende og voksende?
Her må du igen ikke stole på din egen dømmekraft og lidenskabelighed. Søg efter markedsanalysedata fra en ”troværdig, uvildig tredjepart” – det betyder et landskendt markedsundersøgelsesfirma som Gartner, Forrester, IDC eller mange andre. Forhåbentlig vil du med din yndlingssøgemaskine finde noget i retning af “Cooking Sauces & Food Seasonings Market Report 2012.”
4. Er det det et overfyldt område i forvejen?
Brug Google GOOG -2.57% eller en af de mange andre søgemaskiner til at søge efter eksisterende løsninger på dette problem. En søgesætning som “opskrifter af de ingredienser, du har ved hånden” kan være et godt sted at begynde. Hvis du finder ti konkurrenter, der allerede tilbyder dette, er det sikkert ikke værd at fortsætte.
5. Har din løsning skjulte afhængighedsforhold eller omkostninger?
Mange produkter fejler på grund af “afhængighedsforhold” og skjulte omkostninger. Bilmotorer, der brænder brint er skånsomme og gavnlige for miljøet, men det kan tage årtier at få servicestationer over hele verden og få ny sikkerhedslovgivning. Vær sikker på, at du forstår alle omkostninger, salgskanaler, markedsføringskrav og kulturelle spørgsmål.
6. Har du intellektuel ejendom, der skal forsvares mod konkurrenter?
Måske er løsningen endnu ikke blevet kommercialiseret, men en anden har ansøgt om patent, hvilket truer din ide. På dette punkt er det tid til endnu en række søgninger på Google Patents og webstedet for US Patent Office og Free Patents Online. Du kunne selvfølgelig godt betale en patentadvokat et par tusind dollars for at foretage den samme søgning.
7. Kan du bygge et motiveret og kvalificeret team?
Det er svært være Lone Ranger og opbygge en virksomhed. Du er nødt til at samle, motivere og lede et team – udvikling, salg, partnere og kunder. Nystartede virksomheder er hårde for selv de mest dedikerede og lidenskabelige stiftere – andre vil sandsynligvis fejle, og de vil helt sikkert være utilfredse. Stædige indadvendte mennesker vil sikkert ikke klare sig for godt her.
8. Har du set realistisk på omkostningerne?
Lidenskabelige iværksættere har en tendens til at lægge overoptimistiske planer, overvurdere tidlige salg og undervurdere omkostningerne. For at omdanne din lidenskab til konkret forretningsværdi, skal du skrive en forretningsplan, der giver finansiel mening for din nystartede virksomheds behov og fremtidige mål og få den tjekket af en ekspert.
9. Har du udholdenhed og evner?
Som stifter af en nystartet virksomhed, skal du huske, at det altid er dig, der hænger på den i sidste ende. Der er ikke plads til at bebrejde andre. Uanset medvirkende faktorer, slår de fleste nystartede virksomheder fejl, fordi de simpelthen giver op, ikke fordi de løber tør for penge eller tid. Fokuser på at opbygge din personlige vedholdenhed, på at lære mest muligt, og på forbedringer. Hvis du har haft problemer med flere virksomheder, kan det godt være, du er en del af problemet.
10. At gå “fra” og ikke “til”?
Hvis du er desperat efter at forlade en eksisterende rolle, er det muligt, at du kaster dig ud i at være iværksætter, blot for at finde det mere stressende og utilfredsstillende. Folk, der føler sig kompetente, men utilfredse med eller trætte af deres nuværende stilling, bliver bedre iværksættere end folk, der føler sig overanstrengte, ikke værdsatte nok og overstressede. Husk, at græsset altid ser grønnere ud på den anden side af plankeværket. Jeg fortæller nye iværksættere, at de ikke skal sige deres faste stilling op, før de tjene ordentlige penge fra den nystartede virksomhed.
Find billige køleskabe her