Sådan starter du et firma på få timer

10 måder at booste din ranking på
august 12, 2016
9 hjemmesider der kan gøre dig rig
august 12, 2016

Sådan starter du et firma på få timer

1. Pyt med firmanavnet

Mange mennesker tænker så det knager for at finde på det perfekte firmanavn. Lad være. Hvis du venter, til du finder på det perfekte navn, venter du også med at begynde at tjene penge.

I stedet bør du, i det mindste foreløbig, glemme branding og unikke salgs-sloganer og alt det der andet virksomhedsidentitetshalløj. Og du behøver heller ikke bekymre dig om at finde den perfekte URL eller det helt rigtige hjemmesidedesign eller reklamemateriale. Det vil også være at spænde vognen for din virksomhedshest.

Vælg bare et eller andet navn, så du kan få gang i den administrative proces.

2. Få et virksomhedsnummer (CVR)

Et CVR er et indregistreringsnummer, som SKAT bruger til at identificere din virksomhed. Du behøver ikke et CVR, hvis du laver hobbyprægede virksomhedsaktiviteter og vil have en omsætning under 50.000 kr. om året.

Men selv hvis du ikke har brug for et CVR-nummer, bør du få et alligevel: Det er gratis, tager kun få minutter, og så kan du holde dit CPR-nummer privat og mindske risikoen for identitetstyveri, for hvis du ikke har et CVR-nummer, vil dit CPR-nummer identificere din virksomhed, hvad SKAT angår.

Det Centrale Virksomheds Register er også det sted, du registrerer firmanavnet.

3. Registrer dit firmanavn

Hvis du ikke vil drive forretning under dit eget navn, kan det påkræves, at du registrerer dit firmanavn. I de fleste tilfælde vil du blive godkendt på stedet.

4. Få din erhvervslicens

Dit amt eller din kommune vil forlange en erhvervslicens. Det tager kun få minutter at udfylde formularen. Brug dit CVR-nummer i stedet for dit CPR-nummer til at identificere din virksomhed (om ikke andet, så for privatlivets skyld).

Du kan blive bedt om at estimere din årlige bruttoindtægt. Gør dit bedste for at vurdere præcist, men det er ikke noget at bekymre sig for meget over. Du skal bare give et slag på tasken.

5. Udfyld en skatteformular for virksomhedens personlige ejendom (om nødvendigt)

Virksomheder beskattes af “personlig” ejendom ligesom enkeltpersoner. Hvor jeg bor, er det ikke nødvendigt at indgive formularen det år, virksomheden bliver etableret.

Hvis du er forpligtet til at indgive en skatteformular for virksomhedens personlige ejendom og du planlægger at arbejde hjemmefra ved hjælp af computere, værktøj osv., som du allerede ejer, behøver du ikke at anføre disse ting.

Hvis du køber løsøre i løbet af dit første år som erhvervsdrivende, skal du anføre disse ting, når du indsender din skatteformular for virksomhedens personlige ejendom det følgende år.

6. Spørg om andre tilladelser er nødvendige i dit lokalområde

Hver lokalitet har forskellige krav. I mit område kræves der for eksempel en “tilladelse til at arbejde i hjemmet” for at tjekke, om en virksomhed, der er baseret i en bolig, opfylder zoneinddelingskravene.

Der kan lokalt findes krav om andre tilladelser. Spørg. Så skal du nok få besked.

7. Bliv momsregistreret (om nødvendigt)

Momsregistrering giver dig mulighed for at opkræve moms på solgte produkter. (Der er ingen moms på visse former for tjenester.)

Hvis du vil sælge produkter, er du nødt til at blive momsregistreret. SKATs hjemmeside har fuldstændige oplysninger, formularer osv., men hvis du beslutter at ansøge online, kan du gøre det samtidig med, at du tilmelder dig CVR-registret.

8. Få en bankkonto til virksomheden

En af de nemmeste måder få rod i dit virksomhedsregnskab og måske køre på kant med SKAT er ved at blande personlige og forretningsmæssige midler (og transaktioner). Ved at bruge en firmakonto for alle forretningstransaktioner, eliminerer du dette problem.

Få en firmakonto ved at bruge dit firmanavn og CVR-nummer, og brug udelukkende den konto til alle erhvervsrelaterede indbetalinger, udbetalinger og transaktioner.

Vælg en bank eller kreditforening, der er praktisk beliggende. Tjek dine lokale kreditforeninger – de giver ofte bedre tilbud end banker.

9. Opstil et enkelt regnskabsmæssig regneark

Du kan bekymre dig om professionelt regnskabssoftware, såsom QuickBooks eller Navision C5, senere. Foreløbig opretter du bare et regneark, hvor du kan indtaste de penge, du bruger, og de penge, du modtager.

Bogholderi er enkelt, i det mindste i begyndelse. Det eneste, du behøver, er kolonner for indtægter og omkostninger. Du kan tilføje posterne efterhånden.

I stedet for at bruge flere timer på at lege med regnskabssoftware, opfinde potentielle udgift- og indtægtskategorier og lave smarte rapporter uden data, bør du bruge den tid på at tjene penge. Så længe du skriver alle dine aktiviteter ned nu, vil det være relativt nemt at lave et mere formelt system senere. Og det vil også være sjovere, for til den tid vil du have rigtige data at indtaste.

Husk at se hvidevare reservedele her

Som direktør skal du jo have et Hugo Boss jakkesæt på