Sådan henter du kunder via Hubspot

Hvordan starter du en T-shirt webshop
november 22, 2016
Restauranter
Hjemmesider der viser dig de bedste restauranter
juni 20, 2017

Sådan henter du kunder via Hubspot

Inbound marketing – eller på dansk indgåede markedsføring – har siden 2006 været den mest effektive metode til at gøre forretning online. Modsat udadgående markedsføring, der fokuserer på markedsføring væk fra ens website f.eks. via betalte annoncer på Google, købte e-maillister, facebookannoncering osv. så handler inbound marketing i stedet for om at skabe kvalitetsindhold der tiltrækker folk til din virksomhed og dit produkt.

 

Ved at publicere indhold der matcher dine kunders interesser, tiltrækker du automatisk indadgående trafik som du kan konvertere til leads og kunder, som du kan begejstre med dit produkt og indhold.

 

Attract – convert – close – delight

 

Inbound markedsføring handler om at tiltrække fremmede, via søgeord, social publicering og blogs med noget lækkert indhold.

 

For at de potentielle kunder overhovedet skal kunne finde dit website, så skal du have nogle landingssider der rammer de søgefraser, som kunderne bruger, når de leder efter din ydelse eller dit produkt. Sørg for at have SEO-optimerede landingssider, hvor de relevante søgeord indgår. Ved at opbygge et blogunivers (som nemt laves direkte via Hubspot), kan du bruge mere specifikke og long tail søgetermer, så du rammer bredere.

 

Når først de fremmede er kommet ind på dit website og er blevet til besøgende kan du via Hubspot konvertere dem til leads og forhåbentlig fremtidige kunder via forskellige landingssider, former og call-to-actions. Her handler det om at få de besøgendes kontaktoplysninger i form af som minimum en e-mail og også gerne et navn, så du senere kan tracke deres adfærd på dit website og ikke mindst vise dem målrettet indhold.

 

Hvordan får jeg den besøgendes kontaktoplysninger?

Men hvordan får du så fat i den besøgendes kontaktoplysninger? Folk giver dig ikke bare deres e-mailadresse med mindre du har noget at tilbyde dem til gengæld. Giv dem grund til at signe up enten i form af guides, e-bøger, rabatkuponer eller lignende, de kan downloade mod at indtaste deres e-mailadresse. Sørg for at have nogle tydelige call-to-actions, som gør det nemt at gøre det, du vil have dem til. Du skal tænke ”what’s in it for me?” fra kundens synspunkt. Hvad får man som besøgende ud af at tilmelde sig?

 

Når først den besøgende har givet sine kontaktoplysninger og dermed er blevet til et reelt lead, skal du have kategoriseret ham som en persona, så du efterfølgende kan kontakte ham med målrettet og relevant information, hvis formål er på sigt at konvertere ham til en betalende kunde.

 

I Hubspot kan du lave intelligente landingssider, der målrettes personaen ud fra nogle opstillede kriterier. Det betyder, at du kan lave meget målrettet indhold afhængigt af segmentet. Har du f.eks. en forretning med dyreartikler og ved at dit lead har hund, så kan du vise ham landingssiden til hundeejere og modsat ved du at dit lead har kat, kan du i stedet for vise ham en landingside omkring katte – selvom begge personaer har foretaget den samme handling på dit website.

 

Ved hjælp af e-mailmarketing-serier kan du ligeledes sende dit lead relevant information, der skubber ham i retningen af at blive en betalende kunde.

 

Alt i alt handler det om målrettet indhold. Sørg for at skabe relevant indhold tilpasset dine forskellige segmenter, så de bliver ved med at finde dig interessant.

Find et højskoleophold