Lad os sige, at online sales er noget nyt for dig, og du gerne vil tjene penge online, men du har kun et mindre iværksætter budget at komme i gang med. Med helt uoverskueligt mange oplysninger til rådighed for nye forretningsejere, kan det være lidt skræmmende at skulle finde ud af, hvordan man bedst bruger sine begrænsede midler.
Her er en tjekliste på fem trin, der kan hjælpe dig i gang og vise dig vejen til succes.
1. Brug noget tid på at få feedback om det du sælger, før lanceringen.
Sæt ikke din lid til bekræftelse fra venner og familie til at validere, at du har et unikt og salgbart produkt eller tjeneste. Disse mennesker er højst sandsynligt følelsesmæssigt knyttet til dig, og de er mere tilbøjelige til at mene, at hver eneste ide, du fortæller dem om, er den bedste siden den flade tallerken. Hvis du får feedback fra folk, der er følelsesmæssigt knyttet til dig ”kan ikke gå andet end galt,” siger Adam Callinan, stifter af BottleKeeper.
Få validering fra markedet fra potentielle kunder, som ikke er en del af din sociale cirkel. Visse iværksættere bruger “vil de tage pengene op af lommen” testen, før de investerer penge i en virksomhed. Callinan, som havde opfundet en prototype for en individuel ølflaske afkøler, kørte en crowdfunding kampagne på Fundable for at greje forudbestillinger for produktet. Hans kampagne stablede næsten $14.000 på benene, 280 procent af hans mål på $5.000.
2. Hav en hjemmeside.
Du skal have en hjemmeside, siger Joel Widmer, stifter af Fluxe Digital Marketing. Ikke bare af den indlysende grund – så man har noget at henvise kunderne til – men når du har et websted, opbygger du dit brands digitale fodspor. Hold din hjemmeside enkel og indholdsdrevet med mulighed for at få mailadresser på hver side.
Tre nemme trin til at få dit eget websted, så du kan sælge produkter uden at bruge mange penge er:
3. Kend dine konkurrenter og kunder.
Lær om både konkurrenter og komplementære brands (dvs. hvis du sælger en brandalarm kan du se efter websteder om “boligsikkerhed”). Widmer siger, at dine kunder vil tilbringe tid på websteder for både konkurrerende og komplementære brands. Han anbefaler at bruge søgeværktøjer som SimilarWeb og Googles relateret-søgnings resultater (som findes på bunden af enhver Google søgning) for at se hvilke websteder dine potentielle kunder måske besøger.
Brandon Schaefer, CEO af MyVirtualSalesForce, foreslår andre gratis research værktøjer, så du kan lære dit marked at kende, såsom LinkedIn (for at se hvilke konkurrerende brands de netværker med og hvilke slags opdateringer, de slår op), Google Alerts (til at nævne brand og søgeord) og Google Trends.
4. Opret en handlingsplan for salg og markedsføring.
For at tjene din første million i salgs, siger Patel, skal du arbejde baglæns og sætte et tal på, hvad der kræves i månedlig omsætning for at få en million det første år – dvs. hvor mange enheder, abonnementer eller tjenester, der skal sælges. Sæt standarder, der skal nås. Selv, hvis du ikke når dem, har du et blåtryk.
En måde at nå dit mål på er ved at regne ud, hvilke markedsføringskanaler, du skal benytte dig af. I betragtning af det store antal sociale medie muligheder, kan du starte med en eller to sociale medier, hvor du ved din målgruppe er. Generelt er de bedste kanaler for nye produkter Facebook og Pinterest, siger Widmer. For ekspertise og tjenester, kan du prøve LinkedIn.
5. Gør så meget, som du kan, selv.
Gør-det-selv mentaliteten vil som regel spare dig penge, hvis budgettet er begrænset. Desuden giver det dig mulighed for at styre processen og brandet, forklarer Callinan, som byggede sit e-handels websted fra bunden ved at tale med andre, der allerede havde lavet succesrige e-handels websteder. Lad være med at hyre folk til at gøre, hvad du kan gøre selv, især i begyndelsen.
Hvis du har brug for ekspertise på forlangende fra entreprenører med påviselige resultater, kan du prøve Clarity, siger Widmer. Tjenesten tilbyder brugeren specifik konsulent rådgivning for et gebyr.
Mange sælger også smykker online. Så der kan du også starte.
Køb hjemmeside hos Zebravo